Θέμα αρμονίας πανελληνίων εξετάσεων 2019

      Τα τελευταία χρόνια τα θέματα αρμονίας πανελληνίων εξετάσεων γράφονται σύμφωνα με ένα αρκετά τυποποιημένο σχήμα. Χαρακτηριστικά του σχήματος αυτού είναι η σαφής τμηματοποίηση, με εμφάνιση πτώσεων στα τέλη των μουσικών φράσεων, και η τήρηση ενός λίγο πολύ σταθερού σχήματος, που περιέχει τα εξής στοιχεία:

  • Εισαγωγική φράση με τέλεια πτώση στην αρχική τονικότητα
  • Αρμονική αλυσίδα
  • Διατονική μετατροπία (συνήθως μέσω ναπολιτάνικης συγχορδίας), που καταλήγει σε τέλεια πτώση στη νέα τονικότητα
  • Εναρμόνια αλλαγή
  • Επιστροφή στην αρχική τονικότητα. Στο φετινό θέμα η επιστροφή γινόταν μέσω της τονικότητας της ελάσσονας υποδεσπόζουσας (c:i=G:iv)
  • Επανεμφάνιση της αρχής του θέματος. Ολοκλήρωση του θέματος με τέλεια πτώση, συνήθως με τις συγχορδίες: Ν6-[Ι64]-V-I

      Το θέμα αρμονίας έτους 2019 είναι αρκετά εκτεταμένο αλλά βατό. Μοτιβικά θυμίζει το θέμα του 2011 (και τα δύο θέματα είναι σε μέτρο 6/8). Η αλυσίδα είναι παρόμοια με την αλυσίδα του θέματος του 2014 (ανιόν μελωδικό πήδημα 5ο που υπονοεί συγχορδία V7 και στη συνέχεια λύση στην τονική), με την διαφορά ότι εδώ οι επαναλήψεις του προτύπου γίνονται σε διάστημα κατιούσας 2ης – ενώ στο θέμα 2014 οι επαναλήψεις γίνονται σε διάστημα ανιούσας 2ης Μ. Η πτώση στο μ. 12 μοιάζει πολύ με την πτώση που γίνεται στο μ. 10 του θέματος 2007: Μία γερμανική συγχορδία (ή V/V) κάτω από το φθόγγο της μελωδίας C♯ καταλήγει σε πτωτικό 6, που κάνει αρπισμό προς τα κάτω (μελωδικές βαθμίδες: 5-3-1) και στη συνέχεια λύνεται στην Vη με καθυστέρηση 4-3. Η τελική πτώση γίνεται μέσω της ναπολιτάνικης συγχορδίας, όπως γίνεται επίσης στα πρόσφατα θέματα των ετών 2015, 2017 & 2018. Οι συνεχείς αρπισμοί κάνουν εμφανείς τις συγχορδίες και τις τονικότητες στις οποίες κινείται το θέμα, ωστόσο σε κάποια σημεία δυσχεραίνουν την κίνηση των φωνών.

Το θέμα αποτελείται από τέσσερις ασύμμετρες φράσεις (4+5+5+3), που διαρθώνονται ως εξής:

Μ. 1-4Τονικός χώρος σολ μείζονας. Παρενθετικές δεσπόζουσες στο μ. 2 και μη αυθεντική τέλεια πτώση στη σολ στο μ. 4
Μ. 5-9Αλυσίδα με 3 κρίκους. Κατάληξη στην τονικότητα λα μείζονα, η τονική συγχορδία της οποίας θεωρείται ως Ν της σολ♯ ελάσσονας. Τέλεια πτώση στην σολ♯ ελάσσονα στα μ. 8-9.
Μ. 9: Εναρμόνια αλλαγή της 1ης βαθμίδας της σολ δίεση ελάσσονας (φθόγγοι: G♯ – A♭). Μετατροπία προς την τονικότητα ντο ελάσσονα ή προς την σχετική της τονικότητα μι♭ μείζονα
Μ. 10-14Τονικός χώρος ντο ελάσσονας. Επιστροφή στην ομώνυμη της αρχικής τονικότητα (δηλ. στη σολ ελάσσονα) μέσω V/V ή μέσω συγχορδίας +6ης στον φθόγγο C♯ της μελωδίας (μ. 12, 6ος χρόνος) και τέλεια πτώση στη σολ μείζονα στα μ. 13-14. Επαναφορά της αρχής του θέματος στο β΄ μισό του μ. 14
Μ. 15-17Τέλεια πτώση στην αρχική τονικότητα με διαδοχή συγχορδιών: I-Ν664-V-I
Μ. 17 άρση-18Coda: πλάγια πτώση πάνω στον κρατημένο φθόγγο της τονικής

 

Παρατίθεται η λύση του θέματος:

 Παρατηρήσεις στη λύση:

  • Η λύση είναι αρκετά πυκνή. Δόθηκε βαρύτητα στη δημιουργία μιμητικών σχέσεων μεταξύ των φωνών, που γίνονται πάνω σε μοτίβα που υπάρχουν στη δοσμένη φωνή.
  • Το μ. 9 εναρμονίζεται με μικτή εναρμόνια μετατροπία που καταλήγει στην diminuita συγχορδία της τονικότητας ντο ελάσσονας. Η εναρμόνιση αυτή ακούγεται ομαλά, καθώς υπάρχει ηχητική συνάφεια με την τονικότητα σολ♯: η diminuita της ντο είναι ηχητικά όμοια με την diminuita της δεσποζούσης της σολ (viio7/ V g: Cdouble sharp-E♯-G♯-B viio7c: B-D-F-A).
    Η μετατροπία θα μπορούσε επίσης να γίνει προς την τονικότητα μι♭ μείζονα με εναρμόνια αλλαγή της συγχορδίας σολ♯ ελάσσονας σε λα♭ ελάσσονα, η οποία λειτουργεί ως (ελάσσονα) υποδεσπόζουσα της τονικότητας μι♭ μείζονας, και να ακολουθήσει ατελής πτώση (V– I3) στην μι♭ μείζονα. Η λύση αυτή δίνεται στο παρακάτω απόσπασμα. Η σχέση g♯:i≈E♭:iv υποδεικνύεται βάζοντας εντός παρένθεσης τους φθόγγους της εναρμόνιας αλλαγής.

Εναρμόνιση μ. 9-10: Τρόποι αποφυγής των “5ων Scarlatti” στη σύνδεση viio7 – i (σε απάντηση του παρακάτω σχολίου):