Θέμα αρμονίας πανελληνίων εξετάσεων 2015

Το μόνο “δύσκολο” σημείο του θέματος 2015 είναι η μακρινή μετατροπία που γίνεται στο μ. 6, από την τονικότητα ντο μείζονα στην τονικότητα λα♭ ελάσσονα. Στην προτεινόμενη λύση η μετατροπία αυτή γίνεται μικτή εναρμόνια, με την πάντα “βολική” diminuta συγχορδία που λύνεται στην τονική της λα♭ ελάσσονας στον 6ο χρόνο του μ. 6.

Ωστόσο, η άρθρωση της δοσμένης φωνής, με την σύζευξη προσωδίας στα τρία τελευταία όγδοα τού μ. 6, υποδεικνύει μία συγχορδία και στα τρία όγδοα: Η συγχορδία αυτή δεν μπορεί να είναι άλλη από την λα♭ ελάσσονα, όπως φαίνεται στο ακόλουθο παράδειγμα:

Η μετατροπία με τον παραπάνω τρόπο είναι ασυνήθιστη: Η άμεση σύνδεση των συγχορδιών ντο μείζονα-λα♭ ελάσσονα είναι μια μακρινή σχέση 3ης που καταλήγει σε ελάσσονα συγχορδία, η οποία ωστόσο τυχαίνει να είναι η ομώνυμη ελάσσονα της δανεισμένης VIης τής ντο μείζονας! Κι επιπλέον, η εναρμόνια αλλαγή γίνεται πάνω σε μια σύμφωνη καθυστέρηση τής 5ης τής συγχορδίας λα♭, την οποία καθυστέρηση ο καλός μαθητής θα αποφύγει να κάνει, καθώς δεν είναι καθόλου χαρακτηριστική κι ακούγεται σαν σύνδεση VI6-I.
Ο μαθητής που πάσχισε λοιπόν να μάθει όλους του τρόπους εναρμόνιας μετατροπίας, που έκανε ασκήσεις, που έλυσε θέματα, θα μείνει εδώ απορώντας και ίσως τελικά να κάνει και λάθος. Ο μαθητής αντιθέτως που δεν έμαθε τις εναρμόνιες μετατροπίες και που δεν έλυσε ασκήσεις, δεν θα έχει πρόβλημα να βάλει την προφανή λα♭ ελάσσονα και η μετατροπία θα θεωρηθεί σωστή. Έτσι, ο αδιάβαστος μπορεί να βαθμολογηθεί περισσότερο από τον διαβασμένο μαθητή.