Θέμα αρμονίας πανελληνίων εξετάσεων 1999

12 Ιανουαρίου 2020 0 Από Κεντρωτής Κωνσταντίνος

Βασικό μοτίβο

Το «κλειδί» για την εναρμόνιση του θέματος πανελληνίων αρμονίας 1999 βρίσκεται στη σωστή ανάλυση του βασικού μοτίβου, το οποίο εμφανίζεται πρώτη φορά στο μ. 2 ως εξής:

Tο παραπάνω μοτίβο εναρμονίζεται στη λα μείζονα και αποτελείται από την διαδοχή βαθμίδων της τονικότητας: 2-3-4-4♯-5. Η ιδιαιτερότητά του έγκειται στην κίνηση της 7ης της δεσπόζουσας χρωματικά προς τα πάνω. Με ένα ακόμα διατονικό ημιτόνιο προς τα πάνω, η 7η της δεσπόζουσας λύνεται στην 5η βαθμίδα της τονικής. Η τοποθέτηση του μοτίβου στο μέτρο δείχνει και το σημείο στο οποίο πρέπει να αλλάξει η συγχορδία, δηλαδή αμέσως μετά την διαστολή. Επίσης, η σύζευξη προσωδίας δείχνει ότι η χρωματικά οξυμένη 4η βαθμίδα είναι αποτζιατούρα στην 5η βαθμίδα της τονικότητας. Συνεπώς, μετά την διαστολή δεν πρέπει να αλλάξει η συγχορδία ανά τέταρτο ούτε να θεωρηθεί ότι γίνεται χρωματική μετατροπία· ο φθόγγος ρε♯ πρέπει να θεωρηθεί ως ξένος. Με αυτά τα δεδομένα η εναρμόνιση του βασικού μοτίβου γίνεται σωστά ως εξής:

Μετατροπίες

Θα μπορούσε κανείς να πει ότι το θέμα 1999 είναι άσκηση στις χρωματικές μετατροπίες, καθώς αυτές υπερτερούν συντριπτικά. Ακόμα και οι δύο εναρμόνιες αλλαγές φθόγγων που υπάρχουν στα μ. 4/3 και 9/1 της δοσμένης φωνής είναι στο άκουσμα χρωματικές μετατροπίες σε σχέση 3ης και όχι εναρμόνιες. Οι εναρμόνιες αλλαγές φθόγγων στα παραπάνω σημεία εναρμονίζονται ως μικτές μετατροπίες χρωματικές-εναρμόνιες.

 

Ακολουθεί η λύση του θέματος και το ηχητικό αρχείο λύσης.