Θέμα αρμονίας πανελληνίων εξετάσεων 2020
Το θέμα πανελληνίων εξετάσεων αρμονίας 2020 διαρθώνεται σε τρία μέρη, όπως φαίνεται στον παρακάτω πίνακα I:
Α | άρση – μ. 4/1 | – Aρχική τονικότητα λα μείζονα – Kατάληξη σε μισή πτώση μέσω V/V |
Β | μ. 4/1 – μ. 12/2 | – Μετατροπική αρμονική αλυσίδα: 1ος κρίκος V-i στη λα ελάσσονα, 2ος κρίκος V-i στη σολ ελάσσονα |
Α΄ | μ. 12/3 – τέλος | Επιστροφή στην αρχική τονικότητα λα μείζονα και τελική πτώση. |
Πίνακας I
Στον πίνακα II σημειώνονται αναλυτικά ανά μέτρο οι μετατροπίες, οι χρωματικές και οι αλλοιωμένες συγχορδίες που χρησιμοποιήθηκαν στη λύση του θέματος αυτού:
αρ. μέτρου/χρόνος | Μετατροπία ή χρωματική ή αλλοιωμένη συγχορδία | Συγχορδίες |
1 | αρχική τονικότητα λα μείζονα | I-V-I |
2 /3 | παρενθετική δεσπόζουσα | V/ii |
3 /3 | παρενθετική δεσπόζουσα | V/V |
5 /1 | κατάληξη στην ομώνυμη λα ελάσσονα· διατονική μετατροπία στην σολ | ia=iiG |
8 /1 | εναρμόνια μετατροπία στη σι ελάσσονα μέσω ντιμινουίτας | viio7/Vg≈viio7b |
8 /3 | διατονική μετατροπία στη φα♯ ελάσσονα | ib=ivf♯ |
10 /3 | διατονική μετατροπία στη ντο♯ ελάσσονα | VI6f♯=N6c♯ |
12 /1 | διατονική μετατροπία στη σι ελάσσονα | ic♯=iib |
12 /3 | παρενθετική δεσπόζουσα | V/V |
13 /2 | διατονική μετατροπία κι επιστροφή στη λα μείζονα | ib=iiA |
14 /3 | παρενθετική δεσπόζουσα | V/IV |
15 /3 | iv δανεισμένη από την ομώνυμη λα ελάσσονα ή viio73♭/V της λα | iv ή viio73♭/V |
17 /2 | παρενθετική δεσπόζουσα | V/IV |
Πίνακας II
Κάποια μέτρα εναρμονίζονται με μία μόνο συγχορδία. Ο αργός αρμονικός ρυθμός απαιτεί γενικά προσθήκη κινήσεων στις φωνές ή μιμήσεις μοτίβων, πάντα σε σωστές σχέσεις και με σωστή χρήση των ξένων φθόγγων.